Is jouw flexwerker een klokkenluider? Als een flexwerker van een uitzendbureau de moed heeft om misstanden aan het licht te brengen bij de opdrachtgever, staan uitzendbureaus voor de uitdaging om hun flexwerkers te beschermen en ethisch werkgeverschap te tonen. In de tijd van groeiende bewustwording van arbeidsomstandigheden en mensenrechten, is het belangrijk dat uitzendbureaus de juiste stappen ondernemen om klokkenluiders te ondersteunen en eventuele nare gevolgen voor hun opdracht te voorkomen. Als uitzendbureau of intercedent sta je voor de uitdaging om flexwerkers te beschermen, wanneer zij misstanden aan het licht brengen. In dit artikel kaarten we aan hoe je als uitzendbureau hen kan ondersteunen en tegelijkertijd ethisch werkgeverschap kunt tonen.
Jouw flexwerker is klokkenluider?
Jammer genoeg zijn er verschillende situaties waar klokkenluiders mee naar buiten kwamen. Een zeer bekende is die van de bouwfraude zaak, maar ook de misstanden binnen de Nederlandse Zorgautoriteit, de experimenten met patiënten binnen de GGZ Noord-Holland Noord in Heiloo en recentelijk de Babboe zaak zijn voorbeelden die de pers haalden. Het is erg belangrijk dat flexwerkers zich gesteund voelen en een veilige ruimte hebben om hun zorgen te uiten. Uitzendbureaus moeten een cultuur van vertrouwelijkheid bevorderen en flexwerkers aanmoedigen om eventuele misstanden te bespreken in een vertrouwelijke omgeving. De eerst aangewezene is de intercedent bij het uitzendbureau. Wanneer de flexwerker de vertrouwelijkheid niet voelt bij de intercedent van het uitzendbureau, zal deze de informatie waarschijnlijk voor zich houden of deze op een verkeerde manier naar buiten willen brengen. Investeer daarom flink in de relatie met je flexwerkers, want als er relatie is is de vertrouwelijkheid makkelijker geborgd.
Juridisch advies
Flexwerkers moeten op de hoogte worden gebracht van hun rechten als klokkenluider en indien nodig juridisch advies en ondersteuning krijgen. Uitzendbureaus kunnen helpen bij het wijzen op beschermende wetten en bijstaan in juridische procedures indien nodig. Wanneer dit niet mogelijk is, dient het uitzendbureau de flexwerker naar partijen te sturen die dat wel kunnen, denk hierbij aan het juridisch loket of een vertrouwenspersoon.
Meldingsprocedure
Het is van belang dat flexwerkers op de hoogte zijn van interne of externe meldingsprocedures. Dit zodat de misstanden via de juiste kanalen gemeld kunnen worden. Uitzendbureaus moeten ervoor zorgen dat deze kanalen gemakkelijk toegankelijk en effectief zijn. Wanneer dit niet gebeurt, zorgt een uitzendbureau alleen maar voor meer problemen voor hun flexwerker als voor zichzelf als onderneming.
Voorkom represailles
Flexwerkers moeten gegarandeerd worden dat ze beschermd zijn tegen vergelding, als gevolg van hun klokkenluidersactiviteiten. Een opdrachtgever zou gemakkelijk de opdracht stop kunnen zetten, terwijl hij dit niet kan bij iemand in eigen dienst. Uitzendbureaus moeten meldingen van mogelijke represailles serieus nemen en passende actie ondernemen om ze te voorkomen. Een flexwerker alleen kan het namelijk niet opnemen tegen een complete organisatie.
Samenwerking met opdrachtgevers
Als de misstanden betrekking hebben op de opdrachtgever, moeten uitzendbureaus overwegen om samen te werken met de opdrachtgever om het probleem op te lossen en de rechten van de flexwerker te waarborgen. Anders dienen uitzendbureaus hun samenwerking met dergelijke opdrachtgevers te stoppen, om zo te voorkomen dat het uitzendbureau medeplichtig wordt aan de gemelde misstanden.
Monitor en follow-up
Het is belangrijk dat uitzendbureaus blijven communiceren met flexwerkers om ervoor te zorgen dat ze zich ondersteund voelen en om eventuele verdere ontwikkelingen in het klokkenluidersproces te volgen. Zorg ook na het hele proces voor jouw flexwerker dat deze geen verdere last of hinder ondervindt van de ontstane situatie. Door deze stappen te volgen, kunnen uitzendbureaus een veilige omgeving creëren waarin flexwerkers misstanden kunnen melden zonder angst voor repercussies. Dit draagt bij aan een eerlijke werkcultuur en versterkt het vertrouwen tussen uitzendbureaus en flexwerkers. De EU-richtlijn inzake klokkenluiden, die bedrijven verplicht om vertrouwelijke interne meldingssystemen voor klokkenluiders te implementeren, benadrukt het groeiende belang van het beschermen van klokkenluidersrechten. Uitzendbureaus moeten deze richtlijnen naleven en proactief stappen ondernemen om flexwerkers te beschermen.
Bescherm je flexwerker
Uitzendbureaus kunnen een veiligere en ondersteunende omgeving creëren voor flexwerkers, die misstanden willen melden, door bijvoorbeeld trainingen over klokkenluidersrechten en beschermingsmaatregelen te geven of hier aandacht voor te hebben in hun nieuwsbrief. Met de opdrachtgevers in gesprek gaan is ook een goed idee. Zo kan de situatie misschien al opgelost worden voor er een probleem ontstaat. Verder is het aanstellen van onafhankelijke vertrouwenspersonen voor vertrouwelijkheid en ondersteuning een must. Het instellen van beloningssystemen voor proactieve meldingen van misstanden kan ook bemoedigend werken. Inzetten van externe ombudsmannen voor objectief onderzoek, is een goede handeling om misstanden tegen te gaan. Tot slot is het bevorderen van transparantie en rapportage over genomen acties en het bieden van psychologische ondersteuning aan flexwerkers die betrokken zijn bij klokkenluiderszaken zeker het aanraden waard.
Hoe verder?
Als uitzendbureau of intercedent sta je voor de uitdaging om flexwerkers te beschermen, wanneer zij misstanden aan het licht brengen. We hebben besproken hoe een uitzendbureau hen kan ondersteunen. Door flexwerkers aan te moedigen om misstanden te melden, een cultuur van vertrouwelijkheid te bevorderen, kunnen uitzendbureaus een veilige omgeving creëren waarin flexwerkers zonder angst voor negatieve gevolgen misstanden kunnen melden. Dit draagt niet alleen bij aan een eerlijke werkcultuur, maar voldoet ook aan de vereisten van de EU-richtlijn inzake klokkenluiden. Het beschermen van flexwerkers en het waarborgen van hun rechten als klokkenluider is belangrijk voor een rechtvaardige en ethische arbeidsomgeving.
Het bericht De klokkenluider: Hoe bescherm jij jouw flexwerker als uitzendbureau? verscheen eerst op Flexupdate.