Nu het aantal actief zoekende sollicitanten afneemt, wordt het voor veel organisaties steeds belangrijker om zelf kandidaten te benaderen. Maar de frequentie van deze benaderingen verschilt sterk tussen verschillende beroepsgroepen. Via de ‘sourcingsdruk’ heeft Intelligence Group gemeten hoe vaak een doelgroep in het laatste kwartaal minstens één keer benaderd is door een recruiter of werkgever voor een baan. Deze druk is belangrijk om te bepalen of een bepaalde groep schaars is. Tenminste, als deze groep vindbaar en benaderbaar is.
De top 20
In de top-20 van meest benaderde beroepen vinden we voornamelijk technici en ICT-specialisten.
Tien jaar geleden was het ongebruikelijk om ambtenaren te benaderen voor banen. Nu worden ze echter bijna even vaak benaderd als werknemers in de profitsector. Dit geldt niet voor alle ambtenaren, ze staan niet in de top-20 van meest benaderde beroepen in Nederland. In deze top-20 vinden we voornamelijk technici en ICT-specialisten, af en toe afgewisseld met finance-functies.
De meest benaderde beroepen:
Elektricien gebouwaansluitingen: 32,7 keer per jaar benaderd
Netwerk- en systeemtechnici: 31,3 keer per jaar benaderd
Softwareontwikkelaars: 26,9 keer per jaar benaderd
Vertegenwoordigers informatie- en communicatietechnologie: 26,6 keer per jaar benaderd
Software- en applicatieontwikkelaars en -analisten: 26,5 keer per jaar benaderd
Applicatieprogrammeurs: 26,5 keer per jaar benaderd
Ingenieurs: 25,3 keer per jaar benaderd
Technici werktuigbouwkunde: 23,9 keer per jaar benaderd
Databank- en netwerkspecialisten: 22,9 keer per jaar benaderd
Accountants: 22,8 keer per jaar benaderd
Netwerkspecialisten: 22,4 keer per jaar benaderd
Systeembeheerders: 22,4 keer per jaar benaderd
Cartografen en landmeetkundigen: 22,3 keer per jaar benaderd
Loonadministrateurs: 21,9 keer per jaar benaderd
Opleiders en trainers op gebied van informatica: 21,8 keer per jaar benaderd
Web- en multimediaontwikkelaars: 21,0 keer per jaar benaderd
Toezichthoudend personeel in de industrie: 20,6 keer per jaar benaderd
Vertegenwoordigers, accountmanagers retail en exportmanagers: 19,7 keer per jaar benaderd
Boekhouders, financieel administrateurs en assistent accountants: 19,6 keer per jaar benaderd
Werktuigbouwkundigen: 19,5 keer per jaar benaderd
Blue-collar beroepen
In tegenstelling tot white-collar beroepen, worden blue-collar beroepen en praktisch opgeleiden veel minder vaak benaderd. Dit komt gedeeltelijk doordat ze minder goed vindbaar zijn op gangbare kanalen zoals cv-databanken. Intercedenten, recruiters en werkgevers hebben moeite om deze groepen te bereiken, wat vraagt om een andere wervingsstrategie.
De minst benaderde beroepen:
Bibliotheekmedewerkers: 1,5 keer per jaar benaderd
Farmaceutisch medewerkers en apothekersassistenten: 1,5 keer per jaar benaderd
Politie-inspecteurs en rechercheurs: 1,7 keer per jaar benaderd
Pompbedienden: 1,8 keer per jaar benaderd
Laboranten medische diagnostiek en therapie: 1,9 keer per jaar benaderd
Kappers: 1,9 keer per jaar benaderd
Schoonheidsspecialisten: 1,9 keer per jaar benaderd
Politiepersoneel: 1,9 keer per jaar benaderd
Brandweerlieden: 2,2 keer per jaar benaderd
Stratenmakers, metselaars: 2,3 keer per jaar benaderd
Machinestellers en bedieners van houtbewerkingsmachines: 2,3 keer per jaar benaderd
Betonwerkers, betonafwerkers: 2,4 keer per jaar benaderd
Medisch en pathologisch laboranten: 2,4 keer per jaar benaderd
Steenhouwers, -bewerkers en -snijders: 2,5 keer per jaar benaderd
Dierverzorgers: 2,6 keer per jaar benaderd
Meubelmakers: 2,6 keer per jaar benaderd
Steigerbouwers, bouwarbeiders ruwbouw: 2,7 keer per jaar benaderd
Allround bouwvakkers, kleine bouwaannemers: 2,7 keer per jaar benaderd
Conducteurs: 2,8 keer per jaar benaderd
Assistenten gezondheidszorg: 2,8 keer per jaar benaderd
Wervingstrategie aanpassen
Het gebrek aan benaderingen betekent niet noodzakelijk dat deze beroepen niet schaars zijn, maar eerder dat er minder kansen zijn voor actieve benadering. Intercedenten en recruiters moeten hun wervingsstrategie zo nodig aanpassen om deze groep beter te kunnen vinden, benaderen en binden.
De toekomstige gevolgen van deze ontwikkelingen kunnen zorgen voor en verdere polarisatie op de arbeidsmarkt. Waarbij white-collar beroepen steeds vaker worden benaderd en blue-collar beroepen achterblijven. Praktische maatregelen voor intercedenten en recruiters is vooral het verbeteren van hun eigen wervingskanalen om ook blue-collar beroepen te bereiken. Door bijvoorbeeld aanwezig te zijn op evenementen en plaatsen waar deze groep is.
Intercedenten zouden blue-collar werkers kunnen adviseren om hun online profielen bij te werken, actief te zijn op de relevante platformen, hun netwerk te gebruiken en specifieke vaardigheden te benadrukken. Deze stappen vergroten de vindbaarheid van blue-collar werkers voor uitzendbureaus en verbeteren hun kansen op het vinden van nieuwe kansen.
Bron origineel artikel: Werf-en.nl
Het bericht De meest en minst gehunte beroepen in Nederland verscheen eerst op Flexupdate.