2024 verloopt tot nu toe erg onvoorspelbaar, vooral op het gebied van werkgelegenheid. Sommige sectoren kampen met ontslagen, terwijl andere blijven aannemen. Zelfs het maandelijkse BLS-banenrapport biedt weinig duidelijkheid. Toch laat het 2024 Employ Job Seeker Nation Report, gebaseerd op een enquête onder meer dan 1.500 Amerikaanse werknemers, zien dat er significante verschillen bestaan tussen de standpunten van werkgevers en de ervaringen van werkzoekenden.
Werkzoekenden houden opties open
Ondanks dat 79 procent van de werknemers tevreden is met hun huidige baan, staat 86 procent open voor andere kansen, en 46 procent kijkt nieuwsgierig naar de toekomst. Van de werknemers die een nieuwe baan zoeken, doet 58 procent dat binnen hun huidige bedrijf. Werknemers zoeken niet alleen naar hogere lonen, maar ook naar loopbaanontwikkeling, meer flexibiliteit, beter leiderschap, een betere bedrijfscultuur en een andere locatie. Ook betere secundaire aibeidsvoorwaarden zijn in trek. Hier in Nederland wordt bijvoorbeeld thuiswerken als een pullfactor en secundaire arbeidsvoorwaarde gebruikt.
Vertrouwen groeit, maar vervagen de zorgen?
De helft van de actieve kandidaten vindt het gemakkelijk om een baan te vinden in de huidige markt. Zo’n 56 procent denkt dat de arbeidsmarkt in hun voordeel is. Ongeveer twee derde verwacht binnen drie maanden een nieuwe baan te vinden. Ondanks het vertouwen in de arbeidsmarkt, zijn de zorgen over ontslagen toegenomen tot 40 procent. Dit terwijl ook zorgen over de financiële toekomst van werkgevers zijn gestegen naar 38 procent. Deze stressniveaus drijven werknemers ertoe om naar nieuwe kansen te zoeken.
What to do?
Voor intercedenten betekent dit dat werkgevers hun wervingsprocessen moeten aanpassen aan de wensen van werkzoekenden. Snelheid is hier van groot belang, 78 procent van de kandidaten verwacht dat het sollicitatieproces minder dan 30 minuten duurt. Complexe procedures zijn een afknapper; eenvoud is dus gewenst. Als intercedent is het volgende vooral van belang: Versnel het sollicitatieproces door het eenvoudig te houden en het opnieuw invoeren van cv-gegevens te vermijden.
Verbeter daarnaast communicatie door werkzoekenden binnen 1 tot 3 dagen op de hoogte te houden. Verminder onnodige beoordelingen, zoals sociale media-recensies en gaten in cv’s. Door deze stappen kunnen uitzendbureaus effectiever inspelen op de veranderende arbeidsmarkt. De juiste uitzendsoftware kan hierbij helpen om snelle, zorgvuldige en duidelijke processen te ontwikkelen. Wat zowel bedrijven als kandidaten uiteindelijk ten goede komt. Zo blijf jij als uitzendbureau relevant en efficiënt, ongeacht de marktsituatie.
Bron origineel artikel: Recruitingdaily.com
Het bericht Onzekerheden recruitment in 2024: Werkgelegenheid en wervingsuitdagingen verscheen eerst op Flexupdate.